Thursday, September 04, 2014

Kesan Vitamin C Pada Kulit

Ramai mengetahui Vitamin C mempunyai khasiat yang tinggi pada kulit. Fenomena ini menyebabkan banyak pihak berlumba-lumba menghasilkan produk kecantikan yang berasaskan vitamin C.

Badan manusia tidak boleh menghasilkan vitamin C sendiri. Sebab tu ada wanita yang sanggup menghabiskan ratusan dan ribuan ringgit untuk kelihatan cantik. Ada yang sanggup menyuntik vitamin C dengan dos yang berlebihan tanpa memikirkan risiko yang akan dihadapi.




Apa itu Vitamin C?

Vitamin C dikenali juga sebagai ascorbic asid. Vitamin C tidak boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh. Ia dihasilkan daripada makanan dan sumber lain. Sumber terbaik adalah buah-buahan dan sayuran segar terutamanya buah-buahan sitrus seperti buah oren, strawberi dan cranberi.

Vitamin C juga larut air dan sangat mudah hilang dari tubuh manusia. Ia akan disingkirkan apabila stress, tidak cukup tidur, merokok dan sebagainya.


Fungsi Vitamin C

Vitamin C terkenal dengan antioksidan yang tinggi seperti Vitamin E. Antioksidan membantu menghalang sebahagian daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas yang boleh merosakan DNA. Peningkatan radikal bebas boleh mempercepatkan penuaan dan masalah kesihatan lain.

Antara fungsi Vitamin C



  1. Antioksidan yang kuat
  2. Anti kanser
  3. Mempercepatkan penyembuhan luka
  4. Meningkatkan metabolisma bagi kolestrol
  5. Menegangkan kulit

Kesan kekurangan Vitamin C


  1. Badan menjadi lemah, tenaga berkurangan secara kronik dan kemurungan
  2. Mudah dijangkiti selsema, letih dan demam
  3. Pendarahan pada gusi dan masalah gigi
  4. Masalah penghadaman
  5. Salur darah bocor, kebas otot tangan dan kaki dan kerosakan kuku
  6. Penyakit kulit seperti kulit menjadi lebam kebiruan
  7. Kulit cepat berkedut dan nampak lebih tua dari usia

Pakar kesihatan mengesyorkan mengamalkan vitamin C dari buahan sitrus yang segar dalam diet harian seperti jus buah. 



Namun, berapa ramai yang boleh konsisten dengan cara ini? Kesibukan menyebabkan kita sukar konsisten mengamalkannya. Namun dengan adanya Vitamin C dari Shaklee dapat membantu pengambilan yang konsisten kerana botolnya yang mudah dibawa ke mana-mana.




Nak cuba? Hubungi saya untuk mendapatkannya


Farhana * SID 1165794

Sms/Whatsapp/Telegram 014-8216308