Thursday, November 20, 2014

Penuntut UiTM Saman Hospital Demam Melarat Buta | Cara Merawat Demam Tanpa Perlu Makan Ubat

Nur Laila bersama peguam

Sedih pula dengar kisah seorang penuntut UiTM cawangan Dungun, Nur Laila Md Yusuf, 21, yang buta akibat demam. Menurut sumber berita, Nur Laila mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar kerana demam dan diberi ubat Paracetamol, Piriton, Amoxycilin, Benadryl, Eye Drop dan Hydrocortisone. Akibat pengambilan ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor, Nur Laila mengalami alahan terhadap ubatan tersebut. Menurut doktor yang merawat Nur Laila dari Hospital Sungai Buloh, Nur Laila alahan kepada ubat antibiotik. Setelah sembuh dari demam, Nur Laila menyaman Hospital Dungun kerana didakwa cuai sehingga menyebabkan dia hilang penglihatan.


Pernah juga semasa mendapatkan rawatan dari klinik atau hospital, doktor bertanya ada alahan pada ubat atau tak. Manalah kita tahu kan kita ada alahan pada ubat apa. Bila kita dengar pelbagai kisah seperti kisah Nur Laila, pasti akan datang rasa fobia untuk ke hospital atau makan ubat kan. Apapun, untuk mengelakkan pelbagai perkara yang tidak diingini, marilah kita mengambil langkah berjaga-jaga. Apa kata rawat dahulu demam tanpa menggunakan ubat. Terdapat pelbagai alternatif yang boleh dicuba. Jom baca cara merawat demam atau selsema tanpa perlu makan ubat.


MADU



Madu berperanan melawan bakteria. Madu juga bagus untuk merawat sakit tekak. Caranya, amalkan pemakanan madu setiap pagi atau malam. Bila sakit tekak, campurkan madu dengan sedikit perahan limau nipis.

HALIA


Halia membantu melegakan badan dari dalam. Ia membantu menghilangkan sejuk dalam badan. Caranya, campurkan beberapa hirisan halia atau perahan halia dengan limau ke dalam air panas dan minum.

KUNYIT


Kunyit bagus untuk melawan jangkitan dan virus serta merawat selsema kerana selsema menandakan simptom awal demam. Caranya campurkan kunyit ke dalam susu panas dan minum. Pastikan kunyit hidup yang asli ye.

IKAN


Banyakkan pengambilan ikan dalam menu harian. Contoh ikan ialah salmon, tuna dan ikan kembung. Ia kaya dengan omega 3 dan membantu mengurangkan keradangan dalam tubuh.

SAYUR-SAYURAN HIJAU


Makan sayuran hijau kerana ia dapat membantu melawan demam dan selsema. Boleh dibuat sup sayur.

Terdapat banyak alternatif lain untuk sembuhkan demam tanpa mengambil ubat. Tapi sebelum mencuba alternatif, perlulah diketahui dahulu tanda-tanda demam. Selsema juga salah satu tanda demam akan berkunjung seperti hidung berair dan sakit tekak.


Selain itu, boleh amalkan suplemen sebagai langkah pencegahan awal.

VITAMIN C / CHEWABLE VITAMIN C

~ Membantu meningkatkan imun tubuh dan melawan jangkitan.

OMEGA GUARD

~ Memberi kelegaan akibat selsema dengan cepat.

MEALSHAKES

~ Meningkatkan sistem imun terutama kanak-kanak yang mudah terdedah dengan pelbagai jangkitan penyakit

set untuk merawat demam

TESTIMONI PENGGUNA OMEGA GUARD MERAWAT SELSEMA ANAK-ANAK




Siapa yang sesuai mengambil suplemen di atas?

~Orang yang fobia dengan ubat.

~Orang yang takut nak telan ubat sebab pahit.

~Orang yang takut nak ke hospital atau berjumpa doktor.

~Suplemen shaklee sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa.


Berminat? Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan tempahan



25 comments:

  1. patutla bila demam, mak buatkan sup dan letak lebih sket halia....

    berkesankah omega guard?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bagus untuk redakan dari dalam..berkhasiat..

      Delete
  2. Ngeri dengar cerita ni..semoga menjadi pengajaran kepada semua...cegah sebelum terlambat...

    Inch Loss Plan

    ReplyDelete
  3. Uishh...pengajaran utk kite.jgn lah berlengah2 kalau dah demam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum demam dah kena alert dengan tanda2 demam..supaya tak melarat

      Delete
  4. Selalunya kalau anak demam bagi sup ayam ataupun sup sayur...

    Keistimewaan Gla Complex

    ReplyDelete
  5. Sup ayam letak halia memang menyegarkan tubuh.bubur ayam ke..letak halia sikit..
    Kalau x de slera jugak ah..telan je supplement shaklee

    erti penuaan

    ReplyDelete
  6. Sejak kenal Shaklee dan anak-anak amalkan Shaklee, mmg jarang demam.Jika demam pun, tidak seteruk dulu. Bagi yg kecik, sAya hanya teruskan breastfeeding cuma lebih kerap. Ubat terutamanya Antibiotik bagi saya perlulah last resort, sbb byk sudah kita dengar kes kebal kepada antibiotik dan imun badan pun dependent dgn ubat dah. Jika boleh kuatkan badan dgn supplemen, why not kan. Bukan setiap hari kita dpt makan betul2 seimbang berkhasiat, apatah lagi anak-anak. Nak paksa2 nanti cedera emosi pula hyhug

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue..tapi ramai yang sayang nak laburkan duit untuk kesihatan...sayang...bila dah kena, baru laaa terkial..

      Delete
  7. Apa jadi dengan kes nie ika. Sebab tahu langsung. Kesian kan student nie. Memang betul apa yg di tulis tu. Kita memang takkan tahu pn yang badan ada alahan terhadap mana2 jenis ubat. Kalau rasa nak demam cepat2 buat apa yang patut. Jangan di tunggu biar demam tu melarat baru terkedek2 nak cari ubat. Nanti kita yang nak kena tanggung semua kan.

    JommSihatDanCantik -> TIPS DIET UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar2 masih dalam prosiding perbicaraan...ramai yang cakap pesakit tak kan menang sebab dia yang ckp xde alahan. Bila doktor tanya ada alahan pada ubat tak, ika jawab je kat doktor, saya mana tau ada alahan pada ubat apa, ubat pun jarang makan..

      Delete
  8. Makanan sihat perlu.... xperlu jimat untuk beli brg yg boleh membantu kita jaga kesihatan... kalo dah teruk baru nak mkn... hmmmm lambat lah nk sembuh....

    ReplyDelete
  9. Alahai, siannya..Akibat kecuaian pesakit menerima bahana. Sebab tu kadang risau nak ambil apa-apa ubatan klu sakit tak terlalu serius.. Lebih suka amalkan petua terlebih dahulu atau ambil supplement..

    Jemput singgah>> Tips atasi stretchmark selepas bersalin

    ReplyDelete
  10. Semoga adik ni tabah..peringatan utk diri sendiri, berngat bila demam, cepat2 patahkan vit C dan telan...hihi

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah memang jarang demam lepas amalkan suplemen shaklee :)

    ReplyDelete
  12. Anak xsihat lah paling merisaukan ibu dan bapa..tambah-tambah kalau demam,batuk xkebah-kebah..baru je anak saya sembuh dari demam dan batuk..memang amal rawatan semulajadi..ditambah pula tengok cerita adik ini sangat menggerunkan..kesian adik ni..

    Hantaran Kahwin Shaklee Untuk Yang Tersayang

    ReplyDelete
  13. demam,batuk & selesema biasanya mudah berjangkit,risau takut ambil ubat,apa kata gantikan dengan mengambil supplement tambahan bagi mengurangkan kesakitan anda..cara semulajadi pun boleh diamalkan kerana mudah dicari

    ReplyDelete
  14. Takut dah nak pg hospital.. Blh pegi cek kesihatan semua.. Tapi usaha sndiri cari vitamin utk sembuh.. Mcm2 kes skrg..
    RESVERATROL : ELAK ANDA MATI CEPAT

    ReplyDelete
  15. menakutkan bila jadi mcm ni..sy lebih percaya pada cara tradisional dan shaklee je. bila kenal shaklee, sy akan elakkan dari jumpa doktor secara kerap

    APA DAH JADI DENGAN PERUT BERANGIN

    ReplyDelete
  16. Kadangkala kita tak perlu bagi sangat ubat hospital..kalau rasa anak demam cubalah dulu ubat alternatif . Kerana tiada baham kimia di dalamnya. Bekalkan kanak-kanak dengan multivitamin seperti meal shakes baik untuk sistem jmun badan anak. Terima kasih atas perkongsian dear...

    Phat Phet Teman Sejati Nasi Putih Panas

    ReplyDelete
  17. Dah mula amalkan suplemen semulajadi untuk anak-anak. Hidup sihat tanpa ubat!!!

    Risau Kena Potong Kaki

    ReplyDelete
  18. Family husband kebanyakannya tak suka makan ubat. Kalau terpaksa sangat baru ambil. FIL kalau demam, mesti dia akan minum air kelapa atau 100 plus je. Kalau sakit tekak atau batuk pun minum air asam jawa..

    ReplyDelete