Tuesday, November 04, 2014

Makanan Untuk Pesakit Gout

Gout merupakan sejenis penyakit artritis yang disebabkan oleh pengumpulan asid urik yang tinggi dalam badan. Ia menyebabkan kesakitan teruk dan bengkak di bahagian sendi. Asid urik terjadi akibat pemecahan purin yang terdapat dalam kebanyakan makanan dan tisu manusia. Asalnya asid urik boleh dikumuhkan melalui air kencing tapi kandungan purin yang berlebihan kerana pengambilan diet yang tinggi purin menyebabkan peningkatan asid urid di dalam darah. Sumber protein yang mengandungi purin seperti daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko pembentukan gout. 


Oleh sebab gout berpunca dari makanan yang boleh meningkatkan kandungan asid urik dalam tubuh, pesakit perlu mengelakkan beberapa makanan yang boleh meningkatkan lagi risiko gout. Terdapat beberapa senarai makanan tinggi kandungan purin yang boleh dielakkan:

Elakkan makan makanan seperti:
  • Organ dalaman seperti hati, otak, paru-paru dan ginjal
  • Ikan bilis, sardin, ikan kembung dan ikan parang.
  • Daging - daging cincang, ekstrak daging dan ragi
  • Makanan bercengkerang - udang, ketam dan kerang

Kurangkan juga makanan seperti:
  • Bunga kobis, cendawan, bayam dan asparagus
  • Kekacang
  • Roti jagung dan bijirin


Makanan yang boleh merendahkan asid urik dalam tubuh:

  • CUKA EPAL - cuka epal berupaya melarutkan dan menghancurkan kristal asid urik. Ia menukar kadar ph dalam darah kepada keadaan beralkali. Bagus diamalkan madu cuka epal.
  • BANYAKKAN MAKAN SAYUR-SAYURAN - Daun pasli dapat membantu meningkatkan jumlah air kencing sekaligus dapat menggalakkan penyingkiran asid urik. Alfalfa juga bagus diambil kerana boleh mengurangkan asid urik. Boleh diambil dalam bentuk tablet juga.
  • PENGAMBILAN CECAIR - pengambilan cecair menggalakkan penghidratan dan membantu badan mengeluarkan asid urik melalui air kencing. Jika anda terdedah kepada batu karang asid urik, anda hendaklah minum sekurang-kurangnya 10 gelas cecair setiap hari, atau air putih. Cecair yang dimaksudkan adalah sup rendah garam, teh herba, susu soya, buah-buah dan sayuran seperti tembikai, tomato dan timun.


Alfalfa dan pengambilan cecair boleh didapati dalam bentuk tablet dan serbuk. Anda boleh mencuba Alfalfa dan Performance Drink dari shaklee. Ia lebih mudah diambil memandangkan zaman kini kita lebih terdedah kepada kehidupan yang sibuk. 

Fungsi Alfalfa yang dihasilkan dari shaklee adalah untuk menyahtoksin dari badan secara semulajadi dan selamat. Ia juga membantu menyingkirkan asid urik dalam badan 


Manakala fungsi Performance Drink pula adalah untuk mengekalkan kandungan cecair dalam badan. Namun dinasihatkan juga minum banyak air putih.


Bagi pesakit yang sering sakit sendi, boleh mengambil Omega Guard sebagai tambahan, kerana Omega Guard berfungsi memberi keselesaan dan melegakan sakit sendi.


Berminat? Boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.