Saturday, November 08, 2014

Cara Mengatasi Anak Kerap Demam dan Selsema Di Taksa

Ibu bapa sering merungut apabila anak sering demam, selsema atau dijangkiti penyakit sejak tinggal di taska atau tempah pengasuh. Ini adalah perkara biasa. Tambahan pula sistem imun kanak-kanak tidak sekebal orang dewasa. Mereka mudah dijangkiti penyakit terutama penyakit yang mudah berjangkit. Ibu bapa mana yang sanggup melihat anak kerap sakit. Semua ibu bapa inginkan anak mereka sihat dan cergas kan. 

Pengalaman saya menjaga anak saudara sejak umurnya baru seminggu sehingga hampir 7 bulan, anak saudara saya sukar untuk demam atau selsema. Kalau demam pun bila disuntik doktor. Namun sejak dia dihantar ke taska, boleh dikatakan setiap bulan dia sakit. Tak demam, selsema atau batuk. Pernah juga dijangkiti penyakit kuku dan mulut. Kesian pula. Tapi apakan daya, saya juga perlu menyambung pelajaran saya demi masa depan. Kakak dan suaminya sering merungut anaknya sering sakit. Dah tak tahu nak buat macam mana dah katanya. Walaupun sudah diberi penjagaan yang terbaik, namun apabila dihantar ke taska semula, pasti terdedah dengan jangkitan kanak-kanak lain. Apakan daya, faktor persekitaran pun memainkan peranan anak kerap sakit.

demam pun aktif

Sebagai ibu bapa yang prihatin, langkah pencegahan perlulah diambil bagi memastikan anak sentiasa sihat agar tidak berjangkit kepada kanak-kanak lain di tempat pengasuh atau taska. Apalah salahnya melaburkan sedikit wang demi kesihatan anak. Sebelum itu, ibu bapa perlu sedar dan perlu tahu punca anak kerap sakit. Antara punca anak kerap sakit ialah pemakanan, persekitaran dan sistem imun yang lemah. Juga ketahui cara mengatasi masalah anak yang sering sakit.


  • PEMAKANAN - Elakkan makanan yang kurang bergizi seperti sosej, nugget dan makanan ringan. Jika diberi, berilah dalam kadar yang sedikit. Tambahkan juga suplemen agar si manja anda mendapat zat yang seimbang. Berikan Chewable Vitamin C dan Mealshakes untuk kesihatan optimum anak anda.
Sedap dikunyah


Menggantikan susu

  • PERSEKITARAN - Perhatikan botol susu anak anda. Adakah anda mencucinya dengan bersih? Dari pemerhatian saya, ramai ibu bapa yang mengambil mudah penjagaan botol susu. Ingin memberi anak khasita dari susu tapi dalam masa yang sama botol susu tercemar terutama di sekitar puting susu. Jika sibuk atau 'rajin' mencuci, rendam sahaja botol susu dengan Basic-H dan bilas keesokannya. Kebersihan dijamin suci.
Beza kan?


  • SISTEM IMUN - Sistem imunisasi yang lemah menyebabkan anak mudah dijangkiti penyakit. Sistem imun yang baik diperlukan untuk melawan jangkitan dan virus yang merebak dan menyerang anak anda. Oleh itu, bekalkan anak anda dengan nutriferon agar sistem imun anak anda dapat diperbaiki.


Apa kata ibu-ibu yang risau anak selalu sakit sejak tinggal di taska




Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Berminat untuk mendapat suplemen shaklee? Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.









3 comments:

  1. Betul tu ika. Anak-anak saya pun bla ditinggalkan di taska, kerap pulak tak sihat. Kena bagi suplemen utk antibodi mereka

    Suplemen tambahan untuk anak elak jangkitan penyak...

    ReplyDelete
  2. rindu pada nutriferon. anak saya sangat2 serasi dengan nutriferon.
    dan jarang sangat dah ke klinik klu bab2 demam ni

    Body Builder Pening Kepala Carikan Petua Cepat Hamil Untuk Isteri | Diari Mama

    ReplyDelete
  3. kanak yang sering dijangkiti batuk selesema dan beberapa penyakit yang kerap dijangkiti semasa kanak-kanak akan imun apabila usianya mencecah 10 tahun. Dalam tempoh ini tubuh mereka sedan membina pertahanan imun terhadap jangkitan-jangkitan yang masuk ke dalam tubuh mereka. Ya, supplement membantu mereka tingkatkan kekuatan pertahanan badan dan makanan yang tidak berkhasiat dan makanan diproses (segera, tinggal masak) adalah tidak sihat dan patut dikurangkan kerana banyak beri kesan mudarat kepada kesihatan, juga tumbesaran dan perkembangan minda anak-anak

    ReplyDelete