Wednesday, December 03, 2014

Ayah Cuba Pelbagai Cara Untuk Anak Berhenti Merokok Supaya Tidak Terkena Kanser

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah bersetuju membuat keputusan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan. Terang lagi bersuluh, tetapi mengapa masih ramai umat Islam yang merokok? Inilah dilema seorang ayah cuba pelbagai cara untuk berhenti merokok anaknya tapi tidak berhasil.


Walaupun harga rokok meningkat setiap tahun, tetapi masih ramai perokok yang ketagih dan sayang untuk berhenti. Bagi mereka, sehari tidak menyedut asap rokok, rasa tidak lengkap hidupnya hari tersebut. Contohnya, waktu berbuka dan bersahur, perokok lebih suka akhiri waktu sahur dengan sebatang rokok dan selepas berbuka terus kejarkan rokok. Tidak jamah menu berbuka pun tidak mengapa asalkan dapat lepaskan ketagih merokok setelah seharian berpuasa. Begitu juga dengan ayah yang dalam dilema ini, hanya mampu menggeleng kepala dengan tabiat merokok anaknya. Walaupun dilarang berkali-kali namun masih tidak berubah.


Suatu hari kesihatan anaknya sedikit terjejas. Apabila keadaan makin teruk dan masih tidak sembuh dari batuk, si ayah menyarankan anaknya membuat rawatan susulan di hospital. Doktor menasihatkan agar berhenti merokok kerana ia merupakan tanda-tanda awal kanser paru-paru. Asap rokok mengeluarkan sekurang-kurangnya 53 bahan kimia beracun yang boleh mengakibatkan kanser. Kanser ini kerap dialami oleh lelaki dan kebanyakkanya berpunca dari tabiat merokok.


Al-Quran dan hadis telah menjelaskan perihal ini, namun ramai masih tidak mengendahkan. Seperti maksud ayat surah Al-Baqarah ayat 195, "Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan"


Juga hadis dari riwayat Ahmad dan Ibnu Majah "Tidak memudharatkan (orang lain) dan tidak saling memudharatkan (antara satu sama lain)". 


Sekarang sudah sakit dan memudharatkan diri dan orang lain (merisaukan ayah). Namun siapa tidak sayang anak kan. Baik buruk, dia adalah anak. Begitu tinggi kasih ayah. Risau keadaan kesihatan si anak yang tidak henti-henti batuk membuatkan si ayah runsing. Si ayah berusaha pelbagai cara untuk menghentikan tabiat merokok anaknya. Teringat kata-kata doktor bahawa peluang untuk sembuh dari kanser paru-paru amat tipis. Akhirnya si ayah membuat keputusan untuk mencuba suplemen yang dipercayai membantu mengurangkan dan sekaligus menghentikan tabiat merokok anaknya. 


Vivix dan Vitamin E telah dibuktikan oleh pengguna mampu menghentikan tabiat merokok. Jom lihat kelebihan kedua-dua vitamin ini.

sesudu vivix sehari mampu mengubahnya

Vivix dan Vitamin E kaya dengan antioksidan. Apabila kedua-dua vitamin ini diambil, ia membantu perokok berhenti merokok. Ini kerana apabila perokok menghisap rokok, ia akan merasakan rokok itu pahit dan tak sanggup lagi untuk terus menyedut asap rokok tersebut. Lama-kelamaan perokok akan rasa tawar hati untuk merokok lagi.

Baca VIVIX PENYELESAIAN KEPADA PEROKOK


Antara testimoni yang kini bahagia kerana suaminya sudah berhenti merokok dengan Vitamin E

Testimoni pengguna


Cegah sebelum terlambat. Sayangi diri, sayangi anak, sayangi keluarga. Setiap sedutan membawa padah. Hubungi saya untuk mencuba cara berhenti merokok sebelum terlambat.

 


15 comments:

  1. Bole berhenti kalau kuat mental dan fizikal..buat secara perlahan2 tp konsisten

    ReplyDelete
  2. Kena perlahan tetapi konsisten.. Husband pernah cuba cuma agak mendadak, tp bila relapse, lagi teruk dan lebih susah nak berhenti. Skrg ambil Vivix

    ReplyDelete
  3. Sokongan dari keluarga juga perlu. Di samping ambil supplement, kekuatan mental fizikal juga memainkan peranan penting. Jika niat kita baik, in shaa Allah, akan di permudahkan

    ReplyDelete
  4. Perokok tegar ni kalau dikira-kira lebih kaya dari kita. Contoh sehari 1 kotak paling cikai RM10. 30 hari dah RM300. Tambah sikit je lagi dah dapat Vivix. Hehe

    ReplyDelete
  5. Kalaumnak diikutkan, perokok nie semuanya kaya2 belaka. N kalau dihimpunkan mau ribu riban dah duit tu..siap hari bulan boleh p umrah..

    JommSihatDanCantik -> SET PENJAGAAN WAJAH BEBAS BAHAN KIMIA

    ReplyDelete
  6. Saya pun memang tak tahan dengan asap rokok. Alhamdulillah adik beradik dan keluarga terdekat pun tidak merokok.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    ReplyDelete
  7. Betul tu..niat yang penting, ada orang tu sampai takut nak minum vivix sebab takut nanti rokok jadi pahit..sadis sungguh

    SAKIT HATI PELBAGAI PETUA MERAWAT TUMIT KAKI PECAH DIAMALKAN, TETAPI SEMUANYA GAGAL?

    ReplyDelete
  8. Menarik nie.bleh la sy beli nak bg kat hubby nak bg dia bhenti drpd merokok.x sgup lg nak hidup asap rokok.

    ReplyDelete
  9. Semuanya bergantung pada diri sendiri...kalau nak kesihatan terjaga dengan baik jangan merokok

    promosi gempak akhir tahun bulan disember 2014

    ReplyDelete
  10. Saya sgt snsitif dgn asap rokok..klu trhidu smpai xleh brnafas..tp suami perokok..nk blikn vivix utk die..
    Cara menyusukan bayi pramatang

    ReplyDelete
  11. Arwah ayah saya dulu perokok tegar. Tapi masa tue tak tau lagi tentang shaklee. Kalu tau mesti dapat tolong ayah. Sekarang nie tolong ibu dapatkan kesihatan sempurna.. Promosi Akhir Tahun Sr Vitamin C dan Vitamin E Plus

    ReplyDelete