Saturday, September 13, 2014

Merawat Gastrik Dengan Cepat dan Berkesan!!!

Gastrik hilang tak sampai 5 minit!!!!

Ini pengalaman sendiri. Sangat teruja dan excited. Saya mengalami gastrik bukan sebulan dua, tapi bertahun-tahun. Dah 10 tahun!!! Wow, baru ku kira tempohnya. Hahaa.. 

Semalam balik kerja dah lewat. Bila balik nak kena masak dulu. Jadinya waktu makan malam dah berubah. Perut dah meminta untuk makan. Dah biasa ajar makan sebelum jam 9 malam. Semalam makan jam 10 lebih. Apa lagi, perut dah marah, gastrik pun menyerang. Pedih betul perut nie.

Lepas makan saya bancuh ESP. Sebabnya tak sempat nak bancuh masa sarapan pagi. Masa tue perut dah sakit kena gastrik walaupun dah makan. Tak sangka lepas minum ESP, tak sampai 5 minit, rasa pedih ulu hati yang teramat sangat hilang. SubhanaAllah. Tak disangka ESP dapat hilangkan gastrik tanpa perlu ubat gastrik dan hanya dalam beberapa minit.

Dengan metabolisma badan yang tinggi dan cepat lapar, sangat mudah nak kena gastrik setiap hari. Bila dah kena gastrik, kerja apa pun tak boleh buat. Sebabnya duk menahan sakit je. Hanya orang yang biasa kena gastrik yang memahami. Sesetengah orang sampai mengganggu ibadah dan tak boleh puasa (bulan Ramadhan).

Dalam tempoh masa 10 tahun menghidap gastrik, bermacam ubat dan cara dah nak hilangkan gastrik. Biasanya bila gastrik, mesti kena baring dan sapu minyak angin. Kalau tak, kena makan ubat angin yang warna putih tue. Sangat tak suka!!! Tapi baring memang wajib sebab nak lega kan pedih ulu hati. Tapi semalam, tak perlu baring dan sapu minyak angin dah. Syukur Alhamdulillah. Jom kenali punca gastrik.


Punca gastrik macam-macam. Antaranya

  • Makanan pedas - tak pedas tak sedap kan. Kadang-kadang makan jugak yang pedas..hehe..Perut alah dengan pedas sebab merangsang perut merembes jus gastrik. 
  • Makanan masam -  nak kata suka sangat, tak jugak. Tapi kadang-kadang teringin jugak makan. Orang yang gemar makan masam, perutnya cepat menipis akibat hakisan asid hidroklorik.
  • Makanan berminyak - makanan yang berminyak susah dicerna oleh perut dan berada dalam perut lebih lama. Ia merangsang perut merembes jus gastrik. Tapi tak suka pun makanan berminyak pun selalu jugak kena gastrik.
  • Minuman berkafein - Banyak minum teh dan kopi merangsang perut lebih aktif.
  • Tekanan - Bila tertekan, macam-macam penyakit boleh terjadi, antaranya gastrik.
  • Perokok

Nak tahu apa tanda-tanda bila kena gastrik?
  • sakit perut
  • senak
  • perut berangin dan kerap sendawa
  • kerap kentut (buang angin)
  • loya dan rasa nak muntah
  • hilang selera makan 
  • berat badan menurut (tahap teruk)

Bila dah gastrik, rawatannya ubat. Pengambilan ubat dalam jangka masa yang lama memberi kesan sampingan. Bahaya kan...Tapi sekarang saya tak perlu risau lagi. Dengan ESP, saya boleh merawat gastrik saya tanpa ubat. ESP berfungsi meneutralkan kandungan asid dalam perut, kerana ESP mengandungi soya yang bersifat alkali. Asid + Alkali = Neutral..hehe..

Boleh baca kelebihan ESP di SINI

Selain tue, boleh juga ambil set gastrik
B-complex - Mengawal tekanan yang menyebabkan gastrik
Ostematrix - Berfungsi seperti ESP
Peppermint Ginger Plus - Mengandungi halia yang berfungsi melegakan angin dalam perut, senak, dan rasa sebu dalam perut.

Berminat dapatkan ESP sebagai makanan tambahan dan merawat gastrik, boleh hubungi saya untuk pertanyaan dan tempahan.

Farhana * SID 1165794
Sms/Whatsapp/Telegram 014-8216308

11 comments:

  1. Lagi terbaik jika add peppermint ginger....ringan perut... :)

    WAJIB BACA JIKA ANDA ADA ANAK HADAPI MASALAH ECZEMA: http://jomsihatjomgojes.blogspot.com/2014/09/atasi-eczema-kanak-kanak-mealshakes-herbal-blend.html?m=1

    ReplyDelete
  2. ESP terbaik..masalah gastrik saya pun dh hilang

    ketahui khasita B Complex ----> B Complex | Khasiat dan Kelebihan

    ReplyDelete
  3. Mcm kamu2 jak org dlm yg mngomwnt ni.ahaha

    ReplyDelete

  4. Info yang menarik dan berguna mengenai rawatan pedih ulu hati. Selain itu, pengambilan makanan daripada produk tenusu juga harus dielakkan kerana ia juga boleh mengundang masalah pedih ulu hati atau gastrik.

    ReplyDelete
  5. perkongsian yang sangat bagus dan menarik :)

    ReplyDelete
  6. Berita baik adalah gastrik dapat dirawati oleh banyak orang melalui pelbagai preskripsi, farmasi, ubat-ubat herba, rawatan semula jadi dan perubahan gaya hidup.

    ReplyDelete
  7. Jual Rak Supermarket DC-17

    Spesifikasi Umum :


    Kondisi 100 % BARU dan Berkualitas

    Bahan : Besi

    Warna : Full Putih

    Cat : Powder Coating ( Tahan Lama)

    Produk Import

    Memakai Back Plat


    Jenis & Ukuran Rak :


    1. Rak Gondola Single ( Wall) T.200 cm

    P x L x T = 120 cm x 45 cm x 200 cm

    Susunan standard : 5 Shelving

    Shelving dasar, Lebar 45 cm

    Shelving ke-2, 3, 4, 5 @ Lebar= 40 cm

    Penambahan Shelving bisa dilakukan sampai 10 susun shelving

    Posisi penempatan rak single biasanya di pinggir tembok Supermarket


    2. Rak Gondola Double ( Island) T.200cm

    P x L x T = 120 cm x 90 cm x 200 cm

    Susunan standrad : 5 Shelving x 2 sisi = 10 Shelving / unit

    Shelving dasar, Lebar 45 cm

    Shelving ke-2, 3, 4, dan 5 @ Lebar= 40 cm

    Penambahan Shelving bisa dilakukan sampai 10 susun shelving

    Posisi penempatan rak double biasanya di tengah ruangan supermarket


    3. Rak Gondola Single ( End) T.200 cm

    P x L x T = 90 cm x 45 cm x 200 cm

    Susunan standard : 5 Shelving

    Shelving dasar, Lebar 45 cm

    Shelving ke-2, 3, 4, 5 @ Lebar= 40 cm

    Penambahan Shelving bisa dilakukan sampai 10 susun shelving

    Posisi penempatan rak single biasanya di depan rak Double


    Pemesanan Hub : WA 081213-3040-75 Office Jl. Raya serpong km 7 No 1 Gading Serpong Tangsel
    http://jualrakshelving.blogspot.co.id/2016/09/rak-supermarket-dc-17.html

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum .
    Betul tu apa yang dikatakan oleh cik puan punya blog :)
    Gastrik boleh menyebabkan perut berasa tidak selesa ketika bulan Ramadan.Baca Tips Mencegah Masalah Gastrik Di Bulan Puasa. .Jangan risau, tiada masalah yang tiada jalan penyelesaiannya. Kuncinya ialah sabar dan konsisten .

    ReplyDelete